Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan, Türk TIR'larının İran'dan geçişi sırasında yaşanan sorunla ilgili olarak; İran'ın mütekabiliyet anlaşmasına uyması gerektiğini belirtti.

Mersin Valisi Özdemir Çakacak'ı ziyaret eden Bakan Elvan gazetecilerin İran ile Türkiye arasında yaşanan TIR sorunu ilgili sorusunu cevapladı. İran ile geçmiş dönümlerde yapmış oldukları anlaşma gereği mütekabiliyet çerçevesinde taşımacılığın yapılması öngörüldüğünü ifade eden Elvan
"Mütekabiliyetten kastımız şu İran tarafı ne uyguluyorsa Türk tarafı da onu uygulayacak. Veya Türk tarafı ne uyguluyorsa İran tarafı da onu uygulayacak. Ancak maalesef İran bu mütekabiliyet meselesini bozup bizim TIR'larımızdan bir kaç yıldan beri ilave para almaya başladı. Örneğin bizim sınırımızdan Tahran'a kadar gidecek olan bir TIR'dan 420 Euro transit geçiş için ise 450 Euro civarında bir para almaya başlamış idi. Biz bunların yanlış olduğunu mütekabiliyet anlaşması çerçevesinde bizim bu paraları İran TIR'larından almadığımızı dolayısıyla İran'ın da bu paraları almaması gerektiğini ifade ettik." diye konuştu.

İran'ın bu konuda ısrar ettiğine vurgu yapan Elvan, "Biz 10 Ekim 2014 tarihi itibari ile İran TIR'larından mütekabiliyet çerçevesinde para almaya başladık. Onlar ne alıyorsa bizde onu alıyoruz." dedi.

Sorunun çözülmesini istediklerini komşu ülke dost ülke İran ile önemli ticari bağlarının olduğunu anlatan Elvan, şöyle devam etti: "Bunları önemsiyoruz. Ama İran'ın da mütekabiliyet ilkesine saygı göstermesini bekliyoruz. Şu aşamada bazı TIR'larımız Sarp güzergahını tercih ediyorlar. Gürcistan ve Azerbaycan güzergahı üzerinden Hazar'dan özellikle transit olarak Kazakistan-Türkmenistan'a gitmek isteyen taşımacılık şirketlerimiz Gürcistan hattını da kullanabiliyorlar. Ama şu an itibarı ile bizden de İran tarafından da meblağ yüksek olmasına rağmen geçişler devam ediyor. Ancak şunu da ifade etmek gerekiyor bizim TIR'larımızın geçişinde bir azalma görülmüyor ancak İran tarafından Türkiye'ye geçen İran TIR'larında bir azalma görüyoruz."

ÇUKUROVA HAVALİMANI İNŞAATINDA FİRMA BAZI FİNANS SIKINTILARI YAŞADI

Çukurova Havalimanı inşaatının yaşanan gecikme ile ilgilide açıklama yapan Elvan, "Çukurova Havalimanı yap- işlet-devret modeli ile verilmişti. Özellikle bu projeyi alan firmanın finansal olarak bazı sıkıntılar yaşaması nedeniyle 6 aydan fazla bir gecikme söz konusu. Yüzde 15'ler seviyesinde bir gerçekleşme var. İlave bir süre daha verdik. Zannediyorsam şu anda bir veya birkaç yabancı şirketle temasları devam ediyor. Devlet Hava Meydanları İşletmesi bu görüşmeleri yakından takip ediyor. Bizatihi ilgili firma ile görüşmelerini sürdürüyor. Bir kaç hafta içinde neticelenecek buna göre yol haritamızı ortaya koyacağız. Mersin halkı şundan emin olsun Çukurova Havalimanı 30 milyon kapasite ile gerçekleşecek İlk aşamada 15 milyon ikinci aşamada 30 milyon yolcu kapasitesine ulaşacak. Bu bölgenin çok önemli havalimanında biri olacak." şeklinde konuştu.

Havalimanının yapılmasının demiryolunu da hareketlendireceğini anlatan Elvan şunları kaydetti: Havalimanın yapılması ile Konya'dan Karaman, Karaman'dan Ulukışla ve Mersin'e uzanan hızlı demiryolu hattının tamamlanması ve buna paralel bir şekilde Yozgat-Yerköy, oradan da Aksaray, Kırşehir, Kırşehir'den yine Niğde Ulukışla ve Mersin'e yine hızlı tren hattının bağlanması ile bu bölgede inanılmaz bir canlılık olacak. Bu hızlı trenler sadece yolcu amaçlı olmayacak. Bunlar aynı zamanda yük taşımacılığı da yapacak. Özellikle orta Anadolu'dan üretim yapan firmaların taşımacılık maliyetlerinde çok ciddi düşüşler söz konusu olacak. Firmalarınız rekabet güçleri artacak. Bir anlamda Mersin limanı tüm ulaşım sektörünün bir terminali haline dönüşmüş olacak."